miercuri, 12 mai 2010

Mari scandaluri in arta contemporana (partea I)


"O opera in sine nu e niciodata scandaloasa. Intalnirea dintre o opera si un context este cea care creaza scandalul. Scandalul nu califica o opera, ci este mai degraba o caracteristica temporala, un fapt cu durata limitata. Fie ca e formal sau social, scandalul starnit de o opera se dilueaza in timp si nu ramane definitiv in istorie decat atunci cand a provocat cele mai rele si cele mai injuste critici" (Fabrice Bousteau)

"Fantana" lui Marcel Duchamp, cel mai celebru pisoar de pe planeta, este considerata ca fiind cea mai controversata opera de arta a secolului XX.
"Intr-o lume plina de incertitudini, reguli, cu un univers artistic extrem de serios,Duchamp a reusit sa dea nastere unui alt mod de a considera arta. Nu exista nicio alta forma mai frumoasa de libertate, asta e scandalul.
Alegand impurul, el marcheaza o ruptura de conceptiile legate de arta. Duchamp sparge codurile, libereaza, reabiliteaza un obiect pe care il judecam ca fiind infam, redefineste raportul spectatorului cu opera de arta.
Arta lui este o cosa mentale, cum scria Da Vinci, el nu cere ca spectatorul sa admire pasiv opera, ci face apel la creativitatea lor; reactiile sau absenta lor fac, de asemeni, parte din opera lui Duchamp.
Vorbim despre o arta sub-mentala, un lucru inconstient." (J M Ribes)


Cloaca Original- Wim Delvoye este o masina producatoare de excremente, ea reconstituind procesul digestiei umane.
Aceasta a scandalizat oamenii din Dusseldorf deoarece, dupa parerea calvinistilor ingrijorati, irosea mancarea, in SUA invocandu-se mai degraba, probleme de igiena.

2 comentarii:

UnSoricel spunea...

desi toti o simt a sa ... fantana nu e de Duchamp e de Mutt... dupa semnatura de pe ea !

Gheisha spunea...

@ UnSoricel: " La scurt timp, in revista dadaistilor a aparut un articol despre cazul Richard Mutt unde scria "Whether Mr Mutt made the fountain with his own hands or not has no importance. He CHOSE it. He took an article of life, placed it so that its useful significance disappeared under the new title and point of view – created a new thought for that object."