Putina cultura
Desi blogul asta e unul de hahaiala, imi permit sa abordez acum si un subiect mai serios. Va prezint mai jos o opera de arta apartinand unuia dintre pictorii mei favoriti, Michelangelo Caravaggio, primul pictor modern, un artist destul de controversat la vremea respectiva.
Operele lui Caravaggio sunt foarte usor de recunoscut. O data ce ai vazut un tablou nu ai cum sa il mai uiti vreodata. Pictorul se face remarcat prin maiestria cu care reuseste sa redea corpurile intr-un mod naturalist, anatomic chiar. Stie sa se foloseasca de lumina si de contrastul lumina-intuneric.
Tabloul de mai jos se gaseste la Luvru si e intitulat "Moartea Fecioarei".
Interesant e faptul ca nimic din tablou nu da de inteles ca femeia moarta ar fi Fecioara Maria. Pictorul prefera sa aleaga modele de pe strada, lucru nou in perioada aceea. Isi petrece noptile prin cabarete si taverne, de unde isi alege modelele, persoane "uzate de viata", muncite. Personajele din acest tablou sunt deci, intruchipate de oameni obisnuiti, batrani. Dupa cum se poate observa, acestea plang intr-o maniera nu eleganta, ci chiar un pic animalica, am putea spune (unul dintre ei se freaca la ochi).
In dreapta-jos, Maria Magdalena plange, ghemuita de durere; Fecioara Maria este de culoare aproape verde si are corpul umflat, lucru survenit in urma mortii.
Opera a creat un adevarat scandal, datorita coborarii picturii bisericesti la rangul de realitate, reprezentata de oameni normali, neidealizati.(Se banuieste ca cea care o reprezinta pe Fecioara Maria in tablou este, se fapt, o prostituata de care Caravaggio era indragostit). Un alt detaliu socant este reprezentat de picioarele Mariei, care sunt murdare.
Drept rezuntat, biserica a refuzat acest tablou.In semn de razbunare, Caravaggio l-a expus in strada timp de o saptamana.
Important la acest tablou este modul in care Caravaggio se foloseste de lumina; este ales un unghi de sus, lumina cade in diagonala de sus-stanga pe elementele importante, constrastul intuneric-lumina dramatizand imaginea.
O noutate o reprezinta liniile in diagonala: pictura se priveste in zig-zag, reusindu-se astfel o dinamizare a compozitiei.
Comentarii